پیشاهنگی در سایر نقات جهان

Scouts Australia Leaders

 

Cub Scouts

 

Boy-ScoutS

 

 



:: موضوعات مرتبط: معرفي شهرستان سميرم , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : محمد جواد نادري
تاریخ : سه شنبه 18 تير 1392
مطلب ارسالی ازمحمد حسین آصفی

 

 

سمیرم شهری است کوهستانی که درمنطقه کوهستانی زاگرس شرقی واقع است و اطراف آن ارتفاعاتی محصورنموده اند. منظره شهر کوهستانی و پر درخت وزیباست. یک قسمت شهر در بلندی بروی دامنه پرشیب کوهستانی واقع است. خانه ها وقلعه هادر شیب کوهها ساخته شده وقسمت دیگر درامتداد آن بروی جلگه قراردارد. مزارع و باغهای سیب و خیابانهای این قسمت منظره جالبی به شهر می دهد. اختلاف ارتفاع بلندترین وپست ترین نقطه شهر تقریبا 150 الی 200 متر می رسد.

 

راهها- باوجود اهمیت این منطقه که درمیان سه استان وبرسرراه عشایر قرارگرفته است، لیکن تاکنون راههای آن چندان توسعه نیافته است. هرچند پس ازانقلاب گسترش راههاا بعاد وسیعتری یافته، اما کافی بنظرنمی رسد. هم اکنون مهمترین جاده ارتباطی آن به قمشه ازشمال و بویراحمد و بهبهان ازجنوب است که بتازگی احداث شده است .

 

 60درصد مردم به کارهای کشاورزی و دامپروری اشتغال دارند. موقعیت کوهستانی وآب وهوای معتدل موجب گسترش باغهای سیب گردیده که همه ساله مقدار فراوانی به خارج از این منطقه صادر می گردد. بعلت زمینهای حاصلخیز و آب کافی، محصولاتی نظیرگندم، جو ، چغندرقند و گیاهان علوفه ای وحبوبات هم بدست می آید، این شهرستان متاسفانه ازلحاظ صنعت فقیر است، هرچندکه از لحاظ مواداولیه از امکانات بالقوه ای برخوردار می باشد، معادن خاک نسوز پشته و خاک گچ ازمعادن این شهرستان است. صنایع دستی کارگاهی این شهرستان، مانند قالیبافی، گلیم وجاجیم بافی شهرت دارد.

 

ویژگیهای اقتصادی

 

اکثر شهرهای دنیا و از جمله شهرهای ایران وجه تسمیه خود را به گذشته ای اسطوره ای می رسانند وآن را در هاله ای خوش از ناکجا آبادها قرار می دهند، بر این منوال گفته اند سمیرم بر گرفته شده از نام «سمیرامیس» ملکه بابل در دنیای باستان می باشد که به این ناحیه گذر کرده است. روایت خوشتر، آن را به افسانه های ایران باستان پیوند می دهند که چون سام نریمان پهلوان شاهنامه فردوسی به دندان درد سختی گرفتار می شود بی تابی عظیمی او را فرا می گیرد و چون به این منطقه می رسد دردش بهبود می یابد و لذا نام این مکانِ درد برکن را «سام آرام» نهادند چرا که سام در این منطقه از درد آرام گرفت، این روایت هرچند به افسانه پهلو می زند بیانگر این حقیقت است که سمیرم از دیرباز به خاطر دارا بودن مناظر بدیع و آب و هوای خوش، کوه های سر به فلک کشیده، آبشارهای بیقرار و رودخانه های خروشان و پوشش گیاهی متنوع، مکانی برای کسب بهبودی و سلامتی بوده است.
منطقی تر آن است که وجه تسمیه شهر را از کلمه «زمیران» بدانیم که اشاره ای است به زمهریر و سرمای بسیار سخت که زمستان های سمیرم به آن متّصف است.درباره وجه تسمیه سمیرم مطالب مختلفی نقل شده است از همه معروفتر گویند بعلت آب و هوای سرد به این منطقه سمیران گفته اند(زمیران ) که بعدها به سمیرم تبدیل شده و بمعنای سردسیر است. جمعیت این شهرستان درسرشماری سال 1370 ، 85000 نفر بوده است. این شهرستان از دو بخش مرکزی و پادنا تشکیل شده است. ایل قشقایی که از تیره های مختلفی تشکیل شده اند، درهنگام ییلاق به این منطقه آمده و با مردم ارتباط و دادوستد دارند.

 

وجه تسمیه و ویژگیهای انسانی

 

ازمناظر دیدنی این منطقه آبشارمعروف آن است. همچنین تخت سلیمان، آب ملخ، دهات پادنا و دیگردیدگاههای طبیعی کوهستانی را می توان نامبرد.

 

شهرستان سمیرم دارای آب وهوای کوهستانی با زمستانهای سرد و پربرف و تابستانهای خشک و معتدل است. پوشش گیاهی این منطقه متنوع است و بیشتر شامل استپهای کوهی و چمنزار و درختان جنگلی است و با اینکه براثر بی احتیاطی و قطع بی رویه ازبین رفته اند، هنوز هم از مهمترین مراتع جهت پرورش دام بحساب می آیند. دو چشمه معروف دراین شهرجریان دارد،به نامهای چشمه خوانساروچشمه خانعلی که دارای آبی گواراوزلال می باشند. رودخانه های معروف سمیرم، عبارتنداز: ماربر، ونک، شمس آباد و حناکه همگی سرانجام ویکجابه رود خرسان ملحق می شوند.

 

موقعیت شهرستان سمیرم

 

این شهرستان 9/4 درصد مساحت و 65/1 درصد جمعیت استان اصفهان را شامل می‌شود. از نظر موقعیت قرارگیری در حاشیه جنوب شرقی رشته کوههای زاگرس قرار گرفته به طوری که رشته کوههای دنا به صورت حصاری در غرب و جنوب غربی آن کشیده شده‌است.

 

شهرستان سمیرم با مساحت 5224 کیلومتر مربع در جنوب غربی استان اصفهان با مختصات جغرافیایی 51 درجه و 17 دقیقه تا 3 دقیقه طول شرقی و 30 درجه و 42 دقیقه تا 31 درجه و 51 دقیقه عرض شمالی و با ارتفاع متوسط 2400 متر از دریا، بین چهار استان اصفهان، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و فارس واقع شده‌است. از شمال به شهرضا، از شرق به اقلید بزرگترین شهرستان پر جمعیت شمال فارس و ازجنوب غربی و غرب با مرز طبیعی رشته کوه‌های دنا به استان کهگیلویه و بویر احمد، از غرب به بروجن و لردگان (چهار محال و بختیاری) محدود می‌شود. فاصله مرکز شهرستان تا اصفهان 150 و تا تهران 435 کیلومتر می‌باشد.



:: موضوعات مرتبط: معرفي شهرستان سميرم , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده :
تاریخ : 2 ارديبهشت 1392
شهر ستان سمیرم ((مطلب ارسالی ازمحمد حسین))

 


سمیرم نامش را از زمیران یا سمیران به معنی جایگاه سرد ومکان سرد  برگرفته است ونیز نامش در هاله ای از روایت کهن به نام سام نریمان که درد خویش رادراین مکان درمان می یابد واین ناحیه را سام آرام مینامد ویا از«سمیرامیس »ملکه بابل می آید.

این شهرستان در حدود 5224کیلو متر مربع ، درجنوب استان اصفهان واقع گردیده است ارتفاع آن از سطح دریا 2500متر وبلند ترین منطقه آن قله معروف دنا با 4409متر ارتفاع می باشد «که به بام ایران معروف است»وآب وهوای شهرستان معتدل کوهستانی است.وجود جازبه های منحصر به فرد طبیعی وبه دلیل داشتن آب وهوای مناسب وشرایط زمین خوب مساعد مناظردیدنی یا رودخانه های جاری وچشمه سار های خروشان تبارک ا...احسن الخالقین را به زبان هر بیننده ای جاری می کند.

از معروف ترین صنایع دستی این شهرستان نمدرا می توان نام برد،که به چیره دستان سمیرمی تولید می گردد.گفتنی است دو تن از مشاهیر سمیرم در عالم علم وهنرهمواره مورد احترام بوده ومی باشد«حکیم جهان گیرخان قشقایی»عالم دینی و«شیخ حبیب ا...فضائلی»استاد مسلم خوشنویسی کتیبه های حرم امیرالمومنین امام حسین «ع»ومشهد مقدّس به خط ایشان متبرک شده است.ازوزرای معروف سلجوقیان نام «کمال الملک وزیر علی سمیرمی »به کرات در تاریخ آن زمان آمده است،ازوی آثاری مانند موزه مردم شناسی شهرستان سمیرم به جا مانده است.

 

 



:: موضوعات مرتبط: معرفي شهرستان سميرم , ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده :
تاریخ : 26 فروردين 1392

تعداد صفحات : 1
صفحه قبل 1 صفحه بعد